Att göra karriär
Arbetslivinriktad blogg om karriärsplanering, arbetsrätt, vidareutbildningar och kärriärsrådgivning

Hjälp med jobbansökan

torsdag, 7 augusti 2014 10:59 by Heli Johnsson

Är inledningen på din jobbansökan i stil med följande.. "Hej, jag heter Linda. Jag är 26 år och bor i Borås." Då behöver du detta blogginlägget.

Att skriva ett ansökningsbrev är inte det lättaste. Det gäller att fånga uppmärksamheten hos arbeetsgivaren som läser ditt brev och sen behålla den. Brevet ska vara max två tredjedelar av en A4. Tänk på att arbetsgivaren inte vill ha en fullständig redovisning av ditt liv efter grundskolan utan anpassa brevet efter företaget och den annons du svarar på och ta bara med relevant information.

Det man ska tänka på är att jobbansökan ska förmedla känslan av att man inte bara söker en tjänst utan just den här tjänsten. Tala om varför du vill jobba på just det här företaget, vilka meriter som gör dig lämplig för jobbet och gör det trovärdigt. Vad menas då med trovärdighet? Till exempel kan man exemplifiera egenskaper. I stället för att skriva "jag är bra på att..." " mina egenskaper är" kan man istället skriva "Som arbetsmiljöombud fick jag ofta uppskattning för...", eller " I min roll som värdinna fick jag stor användning för mina egenskaper som...".

Tidningen kollegas tips för jobbansökan.

  • Skriv inte för långt
  • Inled inte med personuppgifter, hellre i sidfoten
  • Förmedla att du vill ha just det här jobbet hos just den här arbetsgivaren
  • Var personlig men inte privat
  • Om du skickar med foto ska det vara neutralt

Hur personlig ska ansökan vara?

Det är viktigt att fånga arbetsgivarens uppmärksamhet, att lyfta sig utanför ramarna. Ta gärna med något som inte är arbetsrelaterat, som kan vara till nytta för jobbet. Exempelvis om du är fotointresserad, vad ser man för kopplingar till det jobb som försäljare som man sökt? Söker man en specifik tjänst så bör man ha med något personligt om varför man skulle passa för tjänsten.


2. Ska man skicka med foto?

För de flesta arbetsgivaare så spelar det ingen roll hur man ser ut, det är kompetensen och personligheten som avgör liksom hur man passar in på företaget. Däremot så anser jag att det är bra att skicka med ett foto, då skapar man en personlig kontakt med arbetsgivaren och de får ett ansikte att relatera till. Det finns dock nackdelar med det. Om fotot förmedlar en negativ känsla till arbetsgivaren. Var noga med att välja ett foto som återspeglar dig i ett bra sammanhang. 

3. Ska man skriva hur gammal man är, och om man inte gör det - vad tolkar du in då?

I Sverige är frågan om ålder ganska central. Det är en information som tas för givet att få del av. Skriv gärna ut ålder, så att den som läser ansökningarna inte tror att du försöker dölja något. Jag tycker att man ska tala om det, annars tror den som läser brevet att personen försöker dölja något.


4. Hur långt ska ett brev vara?

Om man söker ett jobb mer generellt så max en A4-sida. Det gäller att få fram det man vill säga på en A4. Till en specifik tjänst så funkar 2 A4-sidor med brev och CV. Det får inte vara för långt.

Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Related posts

Comments