Att göra karriär
Arbetslivinriktad blogg om karriärsplanering, arbetsrätt, vidareutbildningar och kärriärsrådgivning

Stress på arbetet

fredag, 25 juli 2008 15:28 by Linda S

Är stress ett modeord eller en epok som kännetecknar vår livsstil? Enligt danske management¬konsulten Henning Korsbæk Frandsen handlar det inte om stress utan om att verka viktig på jobbet. ”Många människor säger att de är stressade bara för att de har mycket att göra. Det har blivit ett modeord. På så sätt intalar man både sig själv och andra att man är mycket involverad och att man är en viktig del i processen”, säger han till nättidningen Business.dk. Enligt honom är det bara två eller tre av tio som säger att de är stressade som verkligen är det. ”Många människor har en vokabulär som borde uppgraderas till 2000-talet. Tillfällig överbelastning eller vantrivsel på jobbet är vanliga symtom som alla är stressade av men som har helt olika orsaker och helt olika lösningar. Stress är ett abstrakt ord och räcker inte till för att beskriva en människas problematik”, säger coachen Fredrik Alm. Han anser också att många känner stress i onödan. ”Det bästa vore om vi kunde ändra beteende och sluta säga ”jag är stressad” och i stället börja säga ”jag är stressad på grund av det här och nu ska jag göra någonting åt det” – och sedan göra något åt det. Det enda som kan lösa upp stress är handlingar som motverkar och upplöser den”, säger Fredrik Alm.

Stress är enligt sjukvårdsrådgivningen en naturlig reaktion. Stress är en i grunden en naturlig reaktion som ger extra kraft och energi att klara av svårare situationer. Stressen gör att man kan anpassa sig och koncentrera sig på de uppgifter man vill utföra och klara sig med mindre sömn och mat en period. Människor och djur har alltid reagerat med stress för att få extra krafter. Det har varit en livsviktig funktion i farliga situationer. Om man däremot ofta reagerar med stark stress när det egentligen inte behövs, kan stress vara skadligt. För att kroppen och hjärnan ska fungera måste det finnas en balans mellan de krav som man själv eller någon annan ställer, och de resurser man har. Om man under en längre tid lever med höga krav som man inte har möjlighet att möta, kan stressen påverka hälsa, familj och arbete. Till sist har man inte reserver om man utsätts för ytterligare påfrestningar, som att till exempel någon närstående blir sjuk. Om man far illa av stress kan man till exempel få svårt att sova, svårt att koncentrera sig, dåligt minne, ångest eller ont i kroppen. Man kan känna sig trött och nedstämd eller få svårt att koppla av. Om man inte kan varva ner och komma i balans igen på egen hand, ska man söka hjälp så att inte besvären förvärras.

 
Bildtext: Stress kännetecknar vår livstil. Spänningar och huvudvärk kan leda till sjukskrivningar.

Även om de flesta som blir sjuka av stress blir friska igen, kan det ta lång tid för en del. Det är inte ovanligt att det tar flera år. Därför är det viktigt att ta tidiga stressignaler på allvar. Det är lättare att få tillbaka sin hälsa ju tidigare man söker hjälp. Livet och man själv förändras hela tiden och för att kunna hantera det behöver man ha tillräckligt med motståndskraft och resurser. Man kan öka sin motståndskraft genom att till exempel motionera, sova tillräckligt, äta nyttigt och regelbundet, och genom att försöka stärka sin självkänsla. För att kunna klara av stress behöver man ha tid för återhämtning. Man måste ha möjlighet att vila och sova tillräckligt, och man behöver tid för sig själv och sina egna intressen. Om man hela tiden bara är i sina ”måsten” får man väldigt lite tid för sig själv och hinner inte känna efter hur man egentligen mår. Att känna sig trygg och ha möjlighet att påverka sin livssituation gör det också lättare att klara av stressiga perioder.

Be the first to rate this post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Related posts